Welkom bij concertrecensies.nl

Hier geven wij onze mening over een concert wat bezocht is door één van onze vrijwilligers. Die mening kan soms een "ongezouten" mening zijn want wij vertellen je echt wat wij er van vinden en ja, dat kan natuurlijk ook wel eens minder zijn. Ons oordeel is dat van deskundige leken (in ons team o.a. een artiestenmanager met meer dan 35 jaar ervaring; een radioprogramma-maker met meer dan 40 jaar ervaring; een ex-technicus van o.a. Normaal, Los Vast en diverse top100-orkesten)

JOUW OPTREDEN OP CONCERTRECENSIES.NL? DAT KAN!

In concert - Vanessa da Mata en Daniël Jobim in de Doelen

Gisteravond hadden mijn man Quan en ik het voorrecht om aanwezig te zijn in de Grote Zaal van De Doelen in Rotterdam bij Brasil Sinfônico, een brasiliaans concert met de gewèldige brasiliaanse zangeres Vanessa da Mata, en Daniël Jobim (jawèl, de kleinzoon van Antonio Carlos Jobim) eveneens gewèldig, maar zingt nèt als zijn grootvader deed héél zacht, en begeleid zichzelf, óók eveneens als zijn grootvader deed, aan de piano. Het concert was gewijd áán Antonio Carlos Jobim, die zijn héle leven al gewoon Tom werd genoemd.

Ik ben een gróót bewonderaar van zijn muziek, en het werd óók nog eens begeleid door het wèrkelijk pràchtig spelende Rotterdams Philharmonisch Orkest gedirigeerd door de jonge brasiliaanse dirigente Simone Menezes, die bij dit prachtige orkest zóveel respect heeft afgedwongen, dat we haar vàst vaker zullen zien en horen. Een héle avond Jobim, op één fantastisch stuk van Heitor Villa-Lobos na, héérlijk!!!!!!!!!!

Èn het kwam àllemaal voorbij, Saudade do Brasil, Luiza, Bonita, Lost hope, Chega de Saudade, Chovendo na Roseira, How insensitive, Two kites, Eu sei que vou te amar, Wave, One note samba, Desafinado, Estrada do sol, Dindi, Correnteza, Fotogravia, Valse, Carota de Ipanema (The girl from Ipanema), en Corcovado. Héérlijk, héérlijk, héérlijk.
Een homage aan deze grote, in 1994 véél te jong (nog nèt geen 67 jaar) gestorven componist wiens werk door zóvele groten, natuurlijk Joao Gilberto, maar óók Astrud Gilberto, Stan Getz, Ella Fitzgerald, Frank Sinatra, Sarah Vaughan, Rita Reys etc. werd uitgevoerd. En het wordt nu 23 jaar ná zijn dood nog steeds uitgevoerd, en dáár was gisteravond een fantàstische afspiegeling van. En op onderstande video ziet u hemzelf nog, dus 8 jaar vóór zijn véél te vroege dood, maar dan hoort u wèl zo ongeveer de songs die wij gisteravond óók hebben gehoord en gezien, op zó'n fantastische manier, in de Grote Zaal van De Doelen in Rotterdam. Het was voor Vanessa da Mata, en Daniël Jobim de éérste keer dat ze in Nederland optraden. En alle arrangementen waren van Claus Ogerman, die Antonio Carlos Jobim's hof-arrangeur was, en óók die van Joao Gilberto. Hij heeft óók die pràchtige Francis Albert Sinatra en Antonio Carlos Jobim plaat gearrangeerd èn óók gedirigeerd. Dus u ziet, het was niet gering wat wij gisteravond hebben mogen meemaken.