Imperial Crowns - The Calling

Is dat even lekker: Zomaar het nieuwe album van Jimmie Wood en zijn kornuiten in de mailbox! Mijn dag kan al niet meer stuk! Ben ik bevooroordeeld wanneer ik deze cd ga recenseren? Jazeker! Het artwork is alvast schitterend in stijl; daar is echt werk van gemaakt! (En wat lijkt David Hollestelle sprekend op Wood.) Mijn nieuwe speakerset op de pc is geen verkeerde investering geweest; het geheel knalt door mijn kantoor, om te beginnen met “I Gotta Right” (To Wear These Rock ‘n’Roll shoes).

Dat tussen haakjes staat niet bij de titel, maar in de songtekst. Nu, zeker heeft hij dat recht. samen met J.J. Holiday en Billy “Champagne” Sullivan maakt hij er een heerlijke bende van. Ruige soul, vunzige grooves. Maar wel heerlijk open geproduceerd en gearrangeerd. uitsluitend originals, allemaal even lekker. Een passage in 2015 op Moulin Blues als begeleiders van de jonge zwarte bluesman Kent Burnside, de kleinzoon van R.L, vormde de aanzet voor een nieuwe start van Jimmie Wood en gitarist J.J.Holiday om de krachten opnieuw te bundelen in Imperial Crowns en trommelen drummer Billy Sullivan op. Het trio wordt in de studio ondersteund door toetsenman Benmont Tench. Bob Glaub en Andre Berry zorgen beurtelings voor de baspartijen. Terwijl de immer aanwezige Rachel C. Wood, haar man vocaal steunt met veel soul. Na het uit 2007 daterende star of the West hoorden we lange tijd niets meer van de band; het is dus min- of meer een come-back album, wat ook nog eens volledig zelf is geproduceerd door de “Crown” bandleden.

De heren zijn nogal druk geweest (o.a. In The House Of Bluesband, samen met The Blues Brothers), maar laat ze voorlopig hier maar weer de handen vol aan hebben. Hoogtepunt van de cd vind ik: “Liberate”, een krachtige powerballad. Hoe het er op een podium aan toe gaat kan je binnenkort beleven. 5 november spelen ze in Assen, 6 november in Weert.
De moeite van een rit waard!