Tinez Roots Club - Have You Heard

Nou, nee, tot nu toe niet, om die vraag die uit de titel spreekt te beantwoorden. Maar na enig research-werk blijkt het volgende: Op 1 augustus 2009 speelde Tinez Roots Club hun eerste concert in de nieuwe bezetting en in oktober nam Martijn ‘Tinez’ van Toor zijn debuutalbum opnieuw op, met nu hijzelf op tenor sax, Koen Schouten op bariton sax, Wolfgang Roggenkamp op Hammond en Henk Punter op drums. In augustus 2010 verscheen de opvolger ‘Almost Nasty’, het album kreeg goede recensies en er volgden drie jaar lang een hele reeks concerten.

Na het Zwarte Cross Festival in 2014 besloot de band om op te houden. Tinez besloot om een pauze in te lassen en hij voegde zich bij Little Steve & The Big Beat. Ook met andere artiesten zoals met Rusty Pinto (mei 2015) en Alex Schulz & Big Pete (januari 2016) verscheen van Toor op het podium. Ondertussen bleef Martijn werken aan nieuw materiaal en in de eerste helft van 2016 vonden er repetities plaats voor een nieuw Tinez Roots Club album. De bezetting was nieuw en we kregen Evert Hoedt op bariton sax, Rob Geboers op Hammond en Andreas Robbie Carree op drums. Met deze bezetting trok Martijn ‘Tinez’ van Toor in september 2016 naar de Roots House Studio in Hechtel, Belgie, met BJ Biesmans (Blues Lee) als producer. Het resultaat verscheen op 5 maart 2017 en kreeg de titel ‘Have You Heard?!’

Er valt wel gelijk wat op: geen gitaren, geen bass(isten)! Nope. Saxen, hammondorgel, zang en drums. Dat is de standaardbezetting, aangevuld met trompet en percussie.. Het derde album van Tinez Roots Club bevat dertien nieuwe originele songs die allemaal door Martijn van Toor geschreven zijn.Dat is gedurfd, en dus ik ben nieuwsgierig. “JL Boogie”..... nou, ik mis ze niet, die gitaren en die bass! Een van de saxen is een bariton, en die neemt wat anders de bassist doet voor zijn rekening. Perfecte swing! Met deze bezetting zou je eerder een jazzorkest verwachten, en die invloeden zijn er natuurlijk (zeker in bijvoorbeeld het tweede nummer “Please Tell Me”) maar dat stoort me niet. “This Cat” is wel pure jazz, dat is ze vergeven. De plaat is vrijwel geheel instrumentaal; hier en daar zit er wel link wat jatwerk in (Chimpanzee kan je ook een uitvoering van Oh When The Saints noemen......) maar al met al: Een heerlijke plaat! Swingt de pan uit!

Het is allemaal niet perfect opgenomen en gemixed, maar dat maakt eigenlijk geen drol uit. Dit is zo’n plaat die het leuk maakt om te recenseren; zo ontdek je nog eens wat. Hier kun je in ieder geval een feestje mee bouwen! Laat ze maar een keer in de Bel Air aantreden, dan kom ik kijken!