Walter Broes & The Mercenaries - Movin’ Up

Walter Broes? Die van The Seatsniffers? Ja, die. The Seatsniffers zijn al weer even ter ziele, wat niet betekent dat Walter Broes, frontman, met zijn ziel onder de arm heeft gelopen. Hij heeft een stel kwalitatieve songs geschreven en goed geluisterd naar illustere voorgangers, om samen met The Mercenaries (contra-bassist Bas Vanstaen en slagwerker Lieven Declerq) een nieuwe start te maken. Ook zijn er een paar gastmuzikanten opgetrommeld, waaronder oud- Seatsniffer roel Jacobs op saxofoon. De zuidelijke invloeden spatten er vanaf; je hoort songs die in elke juke joint in de Mississippi delta de feestvreugde kunnen verhogen. Maar het geheel is nogal gladjes.

Walter Broes heeft het album zelf geproduceeerd; misschien heeft hij daar wel iets te veel aandacht aan besteed. Alles is gepolijst tot en met. Vakwerk, dat zeker. Verrassingen zijn er wel: in ‘Downtime’ hoor je zo Hank B. Marvin een gastrol vertolken. Natuurlijk is dat niet echt zo, maar Walter is erin geslaagd om die typische sound er in te krijgen. Dat maakt het voor mij een fijne song. Daarna, in ‘Sideshow’, is het Bo Diddley die zijn invloed laat gelden en als je zegt dat “I Got My Own kick Going” een vergeten song van Chuck Berry is, geloof ik je meteen. Feitelijk zijn deze namen, samen met wat roadmovie-visioenen, in een blender gegooid en daar is Movin’up uitgekomen. Een alleszins zeker genietbare plaat, erg prettig tijdens een lange autorit. Je zal alles meetikken op het stuur. Maar wanneer je hem laat liggen heb je niks gemist. Wat ik zou willen is dat Broes van zijn volgende plaat een live-cd maakt. Ik geloof direct dat hij op de planken van deze songs hele energieke versies zal neerzetten. De rock ‘n’ roll-song ‘You And Me’, voor mij de uitschieter van de plaat, (ook omdat ik mannen als Elvis, Little richard, Jerry Lee Lewis e.d. een warm hart toedraag), zal iedereen op de vloer aan de gang krijgen.

Ik zie zwetende kroegen voor me. De uitdaging is wel dat je met je volgende plaat niet de eerste kan herhalen, dus zal hij nog wat songs moeten schrijven. Geeft niks; de liedjes zijn stuk voor stuk prima. De talrijke fans van The Seatsniffers zullen zeker blij zijn met deze eerste boreling van Walter Broes & The Mercenaries.