The Mudcats - Shake It Up

Soms krijg je als recensent dingen opgestuurd waarbij je alleen al van de naam of de titel rolijk wordt. Met deze cd is dat dubbel prijs: Mudcats, dan krijg ik gelijk visioenen van Stray Cats, Bob Cats en de Nederlandse Rumble Cats (bestaan die nog?). Uptempo, rock-a-billy, slapping upright bass, klein drumstelletje, en gaan! En dan hebben we nu The Mudcats:
En verdomd: een paar harde klappen op de snaredrum en gas erop! Goeie pianist er ook bij! Inmiddels denk ik zoveel verstand van gitaargeluiden te hebben dat ik een Gretsch herken.

Lekker ! Nummer 2. The Crawl, een brand new dance volgens de tekst, ploetert een beetje vooruit en ik hoor wel hoe dat komt: Ik mis die pompende upright bass. Geen idee of ze meteen gewone bas spelen. Het laag is helemaal weggedrukt, waar de hele boel niet lekker grooved. Dat is doodzonde, want zonder die groove wordt rock-a-billy snel vervelend. Gitaar spelen kan degene die dat hier doet wel; ook de zang is goed verstaanbaar, maar het geheel is net als het hoesje: rommelig.

The Key, het vierde nummer, is zo saai, dat ik die gelijk skip. In Stay In Line blijkt in ieder geval wel dat er een bassist mee doet. Het begint ergens op te lijken. Fijne mouth harp. Verhip, het wordt nog wat (hoop ik). En ja hoor, het luistergenot neemt zienderogen toe. Ik betrap mezelf op voorzichtig mee tappen. Little Darlin’ Be Mine verbindt duidelijk de fifties met nu. Dion & The Belmonts? Die hadden zich hiervoor niet hoeven schamen. Titelnummer Shake It Up; de heren laten definitief horen het best wel te kunnen. Hier kan de festivalwei, groot of klein, zo op los gaan. Het geheel gaat lekker verder, totdat in Cadillac de zang nogal overstuurd klinkt. Heeft er bij dit nummer een ander aan de knoppen gezeten? Ook de noodzakelijke tranentrekker ontbreekt niet. I’m Lost Without You zou Danny tegen Sandy in Grease op een porch gezongen kunnen hebben. Nummer 2,3 en 4 zijn dus redelijk zwak en dat is linke soep. Iemand die een album wil kopen en gepakt is door het eerste nummer, gaat nieuwsgierig naar het tweede.... oei, dan het derde...weer mis...dan het vierde.....nee, laat maar. Herken je dit? Dan snap je wat ik bedoel met linke soep. De meeste verkoop gaat nu digitaal, dus dan kan je nummers gewoon weer verwijderen, of overslaan bij de download. Maar als geheel is het al met al geen vervelende cd.